esmaspäev, 27. august 2007

5 kriitilist isikuomadust

See armas võrgustik nimega www on teinud paljudest inimestest taskupsühholoogid. Teevad muudkui teste ja avastavad iseend... iseasi muidugi, kas maailm lai sellest paremaks muutub.

Sissejuhatuseks olgu öeldud, et blogija nimega Kukupaike edastas mulle teatepulga küsimusega "millised on sinu 5 vastikumat omadust?"

Oo kaunis esmaspäevane küsimus! Pole midagi lihtsamat, sest mediteerin sel teemal ju iga päev... sest kas teate... olen...

1. Enesekriitiline. Arvates, et iga mõõdetud negatiivne nähtus iseenda juures on kui umbrohu eemaldamine. Unustades aga sellega ära, et kui rohtu ei suuda eemaldada, siis lihtsalt lammutan enesehinnangut. Vähendan sellega muuseas ka oma unistamisvõimet, ja tegutsemistahet. Üldjuhul viib see ka teiste kapsaaedade kallale, mida jälgin siis juba teisekriitiliselt. See on võrdlemisi kurnav omadus. Aga olen selles tugev.

2. Ilma oma tahteta.
Võib-olla tuleb see minu kristlikust taustast, isa pärandist -- aga ilmselt veelgi rohkem -- minu väärast tõlgendusest neist mõlemast... tulemuseks see, et ma surun alla oma tahet. Ma ei taha raisata raha enda peale. Ei taha teha endale preemiaid, võtta puhkust ega teha endale pai, kui ma pole seda viimse pennini välja teeninud. Mõnikord ma arvan, et sellega ma sean esimeseks Jumala või oma kõrvaloleva teise inimese tahte, aga tegelikult lihtsalt suretan enda vastutusvõimet, teostamata ükskõik-kelle tahet. See omadus teeb haiget igale ringisolijatele. Ja mina teen seda üpris hästi.

3. Muretsev. Selles omaduses ma ilmselt pole ainuke. Arvamas, et asjade pärast lihtsalt peab muretsema. Raha peab muretsema. Lapsi peab muretsema. Tööd peab muretsema. Takkaotsa, kui muresid ei ole, peab muresid muretsema! Ilmselt, ma ei tea, ajan ma segi need kaks: vastutamine ja muretsemine. Tahan kanda koormaid, aga teen selle liiga skandaalseks. Ühesõnaga, muretsemises olen kõva mees.
Muidugi, sellest omadusest võib inspireerida ka heade asjade sündi, näiteks audioCDd "Stressiabi" (oled sa seda kuulanud?).

4. POPulistlik. Kui ma väike poiss olin, siis tõstsin keset seltskonda oma raamitud portreefoto kõrgele ülesse ja hakkasin saluteerima: "Märt presidendiks! Märt presidendiks!" Seesama Trak Peeter, kellest eilne postitus oli, jättis selle liigutuse meelde. Ahvis järele. Ja meenutab siiamaani... korduvalt peavad ligimesed mulle ütlema, et "sa ei saa olla kõigile meeldiv." Ja pole üldse meeldiv olla kõigile meeldiv! Kusjuures, täna leidsin pisikese kirjakoha piiblist, kus räägitakse ühest populaarseimast kuningast Taavetist. Tema sai populaarseks sellega, et ta ei olnud populist. Mina vist ei tahagi olla populaarne nagu Taavet, tahan olla populist. Ja nagu pajudel teistel blogijatel, on sitemeter minu kuningriigi binokkel! Või mis?

5. Halb sõber. Mõtlesin tükk aega, millist omadust viiendaks panna. Mul on suur valik. Viimaks otsustasin halva sõbra kasuks, sest ilmselt just see omadus, mida ma tahaks võimalikult kiirelt oma listist kustutada. Mõni nädal ei möödu päevagi, kus ma sellele ei mõtleks. Mind lihtsalt ei ole sõprade jaoks olemas. Kui ma abiellusin, pühendasin end abikaasale. Aga kui tema siis ühel õhtul ütles, et õige oleks kui nüüdsest oleme parimad sõbrad, siis ma mõtlesin, et "mis sõbrad?! mis see tähendab?"
... ja kallid sõbrad, kes te seda loete, see ei ole msaare enesehaletsus, see on tema läbikatsutud fakt. Mind ei ole õpetatud olema hea sõber. Või kui enesekriitiline olla -- ma ei ole õppinud olema hea sõber. Selline ma olen.

Aga nüüd võiks iseenda pahedest rääkida pastor Toivo, loodusõpetaja Ott ja maastikuarhitekt Timo. Ma üllatun, kui te seda julgete!

Käesoleva postituse pilt-joonis on võetud kellegi lapse isiksusetestist, kus näidatakse negatiivset korrelatsiooni mitme omaduse vahel. Mida iganes see tähendama peaks... aga ilmselt on kuskil keegi veel, see taskupsühholoog.

6 kommentaari:

Liis ütles ...

Tore on näha, et on inimesi, kes on valmis ennast kriitilise pilguga vaatama. Samas ei tohiks ka olla liiga kriitiline. Kui alati aega ei ole, ei tähenda ju veel, et sa oled halb sõber?!

kukupai ütles ...

Loodan, et ma Su enesehinnangule järjekordset põntsu ei pannud!?
Minu juhtmõte on ikka olnud, et inimene on väärtuslik just iseendana, koos kõigi heade ja pahade külgedega. Nii et ära põe!

Laura ütles ...

Sa võiksid heade omaduste kohta samasuguse nimekirja teha :)

kukupai ütles ...

Laura ettepanekus on jumet, ma muide viskasin Sulle selle palli ka - minu 10 head omadust. Sa vist ei vaadanudki.

Olev ütles ...

Sullegi soovitus minna raamatukokku ja lugeda juba 15 aastat tagasi väljaantud tõlget Dale Carnegie raamatust «Ärge muretsege, hakake elama!»

m2rtsaar ütles ...

No kuulge, 10 head omadust on palju raskem välja mõelda kui 5 paha! Peab ju igaühega kaaluma, et kas ma nüüd ei eputa, kas olen 100% aus ja mis küll mind-eriti-tundvad inimesed arvavad, kui kirjutan sellised read...

Aga eks ma tasakaalu huvides siis hakka koostama oma väikest listi headest omadustest. (ja sorri kukupai, ei märganud endanimelist teatepulka jah... aga loen küll sind)

OV, suur blogija! Tänan soovituse eest, aga Carnegiet olen lugenud. Siiski, raamatu sisu ainult suurendas mure:) (võib-olla on see Carnegie oskus müüa oma sõnumit, näitab muudkui mis mängus on. Kuid minusugune vaene eesti arupidaja võtab kõike kohe südamesse...)